دانش آموزان ممتاز

دانش آموزان ممتاز

لطفا با ارائه سوالات خود ما را در این امر خیر یاری دهید
دانش آموزان ممتاز

دانش آموزان ممتاز

لطفا با ارائه سوالات خود ما را در این امر خیر یاری دهید

کلید حفاظت از جان یا کلید (FI)

کلید حفاظت از جان یا کلید (FI)
« : دسامبر 10, 2006, 01:36:27 am »
این کلید به وسیله جریانهائی که از فاز و نول(سیم برگشت جریان) عبور می کند، جریان عبوری یا نشتی به زمین(ارت) را مشخص می کند. این وسیله به اندازه ای حساس است که میتواند جریانهای نشتی کوچک را که باعث عملکرد فیوز نمی شند،ولی می توانند برای شروع یک آتش سوزی یا برق گرفتگی کافی باشند بیابد. چنین جریانی باعث قطع این کلیدو در نتیجه، جداشدن منبع تغذیه خواهد شد.
این کلید شخصی را که احتمالا بین دو فاز و نول دچار شوک می شود، محافظت نخواهد کردو فقط انسان را در مقابل اتصالی بین فاز و زمین محافظت می کند.
اگر شخصی از قسمتی که نسبت به زمین برقدار است دچار شوک الکتریکی شود ، به دلیل جریانی که از بدن وی به زمین عبور می کند ، این کلید در چند صدم ثانیه منبع تغذیه را قطع می کند. لازم به یاد آوری است که این کلید مقدار جریان را کاهش نخواهد داد ، بلکه تنها مدت زمان شوک را محدود خواهد کرد.
چنانچه که در شکل پائین نشان داده شده است، سمهای فاز و نول از یک ترانسفورماتور جریان(CT)عبور می کند و سیم پیچ ثانویه آن به یک آشکارگر الکترونیکی حساس متصل می شود که می تواند باعث قطع یک کلید قطع کننده (بریکر) شود و خط 220 ولت و 50 هرتز یا 110 ولت و 60 هرتز سری باشد.
تحت شرائط عادی، در یک مصرف کننده تکفاز  جریانهائی که از سیم فاز و سیم نول عبور می کند با یکدیگر برابرند و جریان کل (Iw-In)عبوری از اولیه ترانسفورماتور جریاهن مساوی است و در نتیجه ، هیچ شاری مغناطیسی در هسته ایجاد نمی شود و ولتاژ القائی Ef هم صفر خواهد بود و کلید قطع نخواهد شد. حال اگر جریان خطا به طور مستقیم از سیم فاز به زمین نشت کند، مثلا اگر شخصی یک ترمینال برقدار را لمس کند،  یا اگر انگشت خود را داخل سرپیچ لامپی بکند و یا اگر موتوری داخل آب بیفتد و یا اگر عایق بین موتور و بدنه زمین شده آن شکسته شود و یا ....  ، جریان خطا بوجود می آید . در هر کدام از این شرائط ، جریان کل عبوری از داخل ترانسفورماتور جریان صفر نبوده و برابر با If می باشد . شار مغناطیسی و در نتیجه ، ولتاژ القائی Ef به وجود می آید و باعث قطع کلید می شود.جنس هسته ترانسفورماتور باید در چگالی های شار پائین فوق العاده نفوذپذیر و حساس باشد.
این نوع کلید برای مصرف کنندگان 3 فا زنیز قابل استفاده است و هر چهار هادی برقدار (سه فاز و نول) از داخل هسته ترانسفورماتور جریان عبور می کند . در حالت عادی جمع جبری جریانهائی که از سه فاز عبور می کند ، برابر صفر خواهد بود ، از این رو در هسته ترانسفورماتور هیچ جریانی القاء نمی شود و ولتاژی بر روی ثانویه به وجود نمی آید و کلید قطع نخواهد شد.
این نوع کلید یک نوع وسیله الکترومکانیکی قابل اعتماد است که مانند هر وسیله مکانیکی دیگر شرائط محیطی مانند رطوبت و گرد و غبار می تواند بر عملکرد آن اثر بگذارد. هر تاخیری در عملکرد آن نیز می تواند کشنده باشد . به همین جهت یک دکمه آزمایش دارد که باید از طریق آن عملکرد کلید آزمایش شود و در صورتی که اشکالی دارد رفع گردد.




 :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :biggrin:
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد