دانش آموزان ممتاز

دانش آموزان ممتاز

لطفا با ارائه سوالات خود ما را در این امر خیر یاری دهید
دانش آموزان ممتاز

دانش آموزان ممتاز

لطفا با ارائه سوالات خود ما را در این امر خیر یاری دهید

خطرات برق در خانه

خطرات برق در خانهآیا می توانید یک روز بدون استفاده از برق زندگی کنید؟
حتی تصور زندگی بدون برق مشکل است برق یکی از نعمات خداست که با همت و زحمت کارکنان مجموعه صنعت برق تولید و توزیع می شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرید.
استفاده از برق باید با رعایت نکات ایمنی همراه باشد و باید افراد خانواده با خطرات برق و روش صحیح استفاده از برق آشنا باشند.
خطرات استفاده غیراصولی از برق عبارتنداز:
برق گرفتگی،سوختگی،آتش سوزی و صدمات ناشی از پرتاب شدن

برق گرفتگی چیست؟
قرار گرفتن دو نقطه از بدن در مسیر جریان برق موجب عبور جریان از بدن می شود و با توجه به شدت و مدت عبور جریان برق گرفتگی بوجود میآید و ممکن است عواقب مختلفی نظیر مرگ ناشی از ایست قلبی- سوختگی داخلی- سوختگی خارجی بدنبال داشته باشد. بعد از برق گرفتگی ممکن است کلیه ها از کار بیفتد یا دست ها بدلیل سوختگی داخلی قطع شوند و یا بعلت پرتاب شدن(بعلت لرزش ناشی از برق گرفتگی)استخوانها دچار شکستگی گردند.

چگونه برق گرفتگی بوجود می آید
تمامی سطح زمین- دیوارها- کف اتاقها در تمامی طبقات بعنوان یک نقطه از سیستم برق محسوب می شود و اگر نقطه ای از بدن موجود زنده از یک طرف به زمین یا دیوارها وصل باشد و از طرف دیگر به سیم برق (فاز یا نول)یا بدنه فلزی دستگاه برقی (یخچال - کولر- چرخ گوشت)تماس داشته باشد جریان برق از بدن عبور می کند.بنابراین برای جلوگیری از برق گرفتگی بایستی اولاً از تماس مستقیم با سیمهای برق (فازیا نول).با تماس غیر مستقیم (بدنه فلزی دستگاههای برقی که ممکن است اتصال داخلی داشته باشند)جلوگیری کنیم و ثانیاً اینکه هر وقت با وسایل برقی تماس داشته باشیم(درب یخچال- بدنه-کولر- چرخ گوشت و..) سعی کنیم از تماس دست یا پا به دیوار یا کف اتاق یا بدنه فلزی کابینت ها خودداری کنیم.
رعایت موارد ذیل از برق گرفتگی جلوگیری می کند
1- سیستم وسایل برقی باید کاملاً سالم باشنداگر طول سیم یا دو نقطه انتهایی که به دو شاخه یا مادگی وصل شده دچار بریدگی شده باشد استفاده از آن سیم بسیار خطرناک می باشد.
2- هنگام وصل کردن سیم دستگاه برقی اول انتهای سیم(مادگی)که به دستگاه وصل می شود در محل خود نصب گردد و بعد از آن دو شاخه به پریز برق وصل شود.
3- هنگام وصل نمودن دو شاخه به پریز بدنه سخت دو شاخه را با دو انگشت بگیرید و از تماس کف دست با سیم خودداری کنید.
4- هنگام بیرون کشیدن دو شاخه از پریز اول دستگاه را خاموش کنید ثانیاً دو انگشت دست چپ را در دو طرف پریز قرار دهید و با دو انگشت دست دیگر قسمت سخت دو شاخه را بگیرید و از پریز برق جدا کنید (از کشیدن سیم جداً خودداری کنید)
5- هنگام باز کردن درب یخچال و یا استفاده از لوازم برقی در آشپزخانه حتماً دمپایی لاستیکی بپوشید و از تماس همزمان هر دو دست بوسیله برقی و دیوارها خودداری کنید.
6- هنگام شستشوی کف آشپزخانه کلیه وسایل برقی را از برق جدا کنید و سعی کنید از پاشیده شدن آب به روی وسایل برقی خودداری شود و تازمانی که کاملاً کف آشپزخانه خشک نشده از وصل مجدد وسیله برقی به برق خودداری کنید.
7- برای شستن دیوارهای آشپزخانه از پاشیدن آب خودداری کنید فقط با دستمال خیس روی دیوار بکشید و در نزدیکی پریزها و کلیدها دستمال باید مرطوب باشد.
8- برای تعویض لامپها ابتدا کلید را روی حالت خاموش قراردهید و با استفاده از چهارپایه سالم و مناسب به نحوی که با استقرار روی آن دستها کاملاً آزاد باشد با یک دست قسمت عایق سر پیچ (هلدر)را نگه دارید و با دست دیگر لامپ را باز کنید و یا لامپ را نصب کنید.
9- اگر سیم های شبکه برق که در کوچه و خیابانها روی پایه ها نصب شده اند پاره شده و روی زمین افتاده از دست زدن به آنها خودداری کنید و موضوع را به اتفاقات برق اطلاع دهید.
10-اگر سیم های شبکه نزدیک دریچه یا پشت بام باشد و امکان دسترسی به آنها وجود دارد از دست زدن به آنها خودداری کنید و به اتفاقات برق اطلاع دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد